Thursday, November 27, 2014

Tool of the month - Eyelet setter

Sedan jag började med denna underbara hobby för 10 år sedan så finns det ett verktyg och en teknik som har kommit och gått men som i alla fall för mig alltid funnits med i bakgrunden eller nära till hands. Det finns idag en mängd olika varianter på hur du sätter fast dina öljetter, de varierar även i pris, vissa är billiga och vissa kostar lite mer. Det finns bl.a. dessa:


Since I started with this wonderful hobby 10 years ago, there has been one tool and technique that’s has come and gone along the way, but it has always been in the background and Close to me. The tool comes in a variety of ways and here you can find some of them. Some are cheap and some cost a little bit more. This is some of the tools you can use:











I mitt pysselrum så hittar man Crop-A- Dilen. Den är enkel och smidig men det enda problemet är att du kan inte sätta öljetterna längre in på en sida för då når man inte med tången. Det finns även en större variant som klarar just detta men den har inte jag. Behöver jag komma längre in så har jag en variant som heter Silent setter från Provo Craft.

Öljetter används främst till tyg men som en extra touch på kort och scrapbooking sidor är den perfekt. Jag använder ofta öljetter för att förstärka hål eller för att fästa fast lager med papper, eller som en mitt dekoration i en blomma. Det finns en mängd varianter på öljetter, från de vanliga runda i alla jorden tänkbara färger samt öljetter i olika former och figurer.




In my craft room you can find the Crop-A-Dile. It´s simple to use but the only problem is that you 
can´t reach that longer in to a page with the tong. They also have a bigger version that you can reach longer with but I haven’t got that one. When I need to get deeper in to a page I use my Silent setter from Provo Craft.

Eyelets is most common in use with fabrics and sewing’s but with paper crafting you give your project a nice touch. I often use eyelets to strengthen a holes ore to attach layers of paper ore as a center piece to a flower. You can find a lot of different eyelets today from the usual round ones in all kind of colors to eyelets in different forms and shapes and figures.  






Jag har gjort två enkla kort där jag på det ena använt 4 öljetter för att fästa ihop mina lager med papper samt som en snygg dekoration I hörnen. På det andra har jag satt två stycken i ovankant som jag sedan dragit några varv med twinetråd genom för att skapa en paketkänsla över mitt kort.


I have made two clean and simple cards to show you some eyelets inspiration. On the first one I have used the eyelets to fasten my papers in layers with and as a nice decoration in the corners. On the second one I fastened two eyelets in the top and sinned some twine threw the holes to crate a gift wrap feeling.


















Här nedan har du några videos på hur du sätter fast en öljett på lite olika vis.

Down here you can se on this videos how you can fasten an eyelet in different ways.

























Jag hoppas att jag har inspirerat er lite till att damma av era gamla öljetter eller så inspirerad att ni köper ett öljettverktyg och börjar att använda det.




I hope that I have inspired you to get your eyelet setter out of the drawer ore so inspired that you get out and buy yourself a tool of your own.


Kram Anna-Lena